Dezastru la simulările de la Evaluarea Naţională şi Bacalaureat
Elevii din Bihor au demonstrat că sunt mult în urmă cu pregătirea. Ca promovabilitate, conform şefului Inspectoratului Şcolar Judeţean (IŞJ) Bihor, Daniel Negrean, judeţul se situează la jumătatea rezultatelor de la examenele de anul anul trecut.
„Am constatat că în mediul urban nivelul de educaţie este mai ridicat decât în mediul rural şi că elevii mai au mult de învăţat. Aceste rezultate nu pot fi puse doar pe seama dezinteresului elevilor, tocmai de aceea am dispus ca fiecare director să caute măsuri pentru îmbunătăţirea situaţiei”, a spus Daniel Negrean, inspectorul general al IŞJ Bihor.
La simularea pentru examenul de Evaluare Naţională, în Bihor, au participat 5.606 elevi. Mai mult de jumătate dintre ei, 2.691 (52,34%), au luat note cuprinse între 1 şi 4,99. 865 de elevi au luat note cuprinse între 5 şi 5,99, 641 – între 6 şi 6,99, 445 – între 7 şi 7,99, 322 – între 8 şi 8,99, 170 – între 9 şi 9,99 şi doar 7 au avut zece curat. 8,29%, adică 465 de elevi, nici măcar nu s-au prezentat la examene. La limba română 37,06% (1.941 de elevi) au luat note mai mici de 5 şi doar 0,15% (8 elevi) au luat nota zece. Dezastrul a fost înregistrat la matematică, acolo unde au luat sub nota 5, 73,64% dintre elevi, adică 3.839 dintr-un total de 5.606. Au chiulit 7,01% dintre elevi (393) şi au luat nota 10, 17 elevi. Note ceva mai bune, dar sub media pe ţară, au fost înregistrate la limba maternă, acolo unde 30,57% dintre elevi au luat note mai mici de 5, dintr-un total de 1.168 de elevi. Cea mai bună medie la Evaluare a avut-o Liceul German „Fr. Schiller”, unde procentul de note peste 5 a fost de 100%, dar asta şi pentru că au susţinut examenul doar 17 elevi. Pe locul doi s-a clasat Colegiul Naţional „Emanuil Gojdu” din Oradea cu o rată a notelor peste 5 de 98,48% (66 de elevi), urmat de Liceul Penticostal „Betel” 97,92% (48 de elevi) şi Liceul Teoretic „Ady Endre” cu 87,72% (57 de elevi). La polul opus, promovabilitate zero au avut 12 şcoli din mediul rural, printre care Școala „Dr. Balasi Jozsef” din Curtuişeni (39 de elevi), Scoala nr.1 Urviş de Beiuş (22 de elevi) şi Şcoala din Mădăras (19 elevi).
Chiar dacă au dat pentru prima dată examenul de simulare a Bacalaureatului, nici elevii din clasa a XI-a nu au strălucit. Pentru examenul de limba şi literatura română au fost înscrişi 5.401 elevi. Dintre aceştia, 60% (3.111 elevi) au luat note mai mici de 5 şi 40% (2.043 elevi) au luat note mai mari de 5. Au absentat 247 de elevi. La proba obligatorie a profilului, matematică sau istorie, pentru examene au fost înscrişi 5.401 elevi, dintre aceştia 67% (3.374 de elevi) au luat note mai mici de 5 şi 33% (1.680 de elevi) au luat note mai mari de 5. Au absentat 347 de elevi (6,42%). Mai grav este că nici elevii care ar trebui să fie în linie dreaptă cu pregătirea pentru examenul de Bacalaureat nu au dat randament. La limba română, unde au fost înscrişi 4.715 elevi, au luat sub 5, 47% (2.095 elevi) şi peste 5, 2.408 elevi (53%). Adevărata tragedie a fost însă la proba obligatorie a profilului (matematică, istorie) acolo unde, din 4.715 elevi înscrişi, doar 39% (1.741 de elevi) au luat notă mai mare de 5, în timp ce 61% (2.701 elevi) au luat note mai mici de 5. Chiar dacă şi-au putut alege material din care să dea examen, rezultatele pentru proba Ed au fost şi ele sub aşteptări. Din 4.715 elevi, 2.409 (56%) au luat peste 5 şi 1.924 de elevi (44%) au luat note mai mici de 5.
„În ceea ce priveşte rezultatele pe licee surprinzătoare este clasarea între primele a Colegiului Economic „Partenie Cosma”, acolo unde au dat examene 10 clase. Probleme mari sunt la Emanuil Gojdu, la matematică, (promovabilitate de 51,6%-n.r.) acolo unde ar trebui făcute analize serioase. Cauza acestor rezultate este complexă, dar ţine în primul rând de dificultatea subiectelor. Mai ales la matematică, acolo unde examenul a fost mai dificil decât cel de la Bacalaureat, de anul trecut. La limba română s-au constatat confuzii frecvente între valoarea morfologică şi cea sintactică a unor cuvinte, iar compunerile au avut mai mult aspect descriptiv. O altă problemă o reprezintă lejeritatea cu care elevii au tratat aceste simulări. Foarte mulţi dintre ei au dat foile şi au plecat din examen după o oră şi jumătate, ceea ce înseamnă că trebuia să se insiste mai mult pe importanţa lui”, a explicat Daniel Negrean, care a mai spus că vor fi luate măsuri la fiecare şcoală prin monitorizarea felului în care profesorii aplică curriculumul la clase, urmărirea nivelului de învăţare al elevilor şi raportarea lui la standardele naţionale şi implicarea mai activă a părinţilor în pregătirea elevilor.
„Toţi elevii trebuie să ştie că aceste examene sunt decisive pentru viaţa lor. Media la Evaluarea Naţională are din acest an o pondere de 75% în media de admitere la liceu. Dacă vor continua în acest fel, nu vor avea nicio şansă să ajungă unde şi-au propus!”, a subliniat şeful inspectoratului.