Oradea și zona metropolitană vor fi conectate la viitoarea autostradă Transilvania
Primarul Ilie Bolojan a vorbit în cadrul conferinței de presă de azi, 23 martie 2018, despre conectarea orașului Oradea și a zonei metropolitane Oradea la viitoarea autostradă Transilvania.
La conferința de presă a participat și directorul Zonei Metropolitane Oradea (ZMO), dl Adrian Foghiș.
Anul trecut, Municipiul Oradea a încheiat un protocol cu fosta Companie de Drumuri, actuala Companie Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR), pentru realizarea conectării municipiului Oradea cu rețeaua europeană de autostrăzi, protocol prin care municipiul s-a obligat să realizeze studiul de fezabilitate și să depună acest proiect pentru a fi finanțat prin Programul Operațional Infrastructură Mare în perioada 2014 – 2020, ceea ce s-a și întâmplat.
„Parcurgând procedurile Companiei de Drumuri și Autostrăzi am constatat că în proiectul autostrăzii nu era prevăzut nodul rutier prin care această legătură să se facă direct în autostradă. Prin urmare, de câteva luni de zile colaborăm cu Compania de drumuri pentru a realiza de comun acord nodul rutier, care să permită o legătură directă pe 4 benzi din viitoarea autostradă Transilvania la centura municipiului și la zona metropolitană, în afară de nodul rutier care este la intersecția dintre DN Oradea – Satu Mare și viitoarea autostradă”, a explicat primarul Ilie Bolojan.
În acest sens, s-a încheiat un alt protocol cu CNAIR, prin care municipiul Oradea își asumă anumite obligații constând în obținerea documentațiilor necesare și în obținerea terenurilor necesare conectării. Este vorba de partea de teren pentru nodul rutier și partea de teren pentru spații de servicii (parcare care va trebui relocată în zona de frontieră).
S-au parcurs toate formalitățile legale și s-a ajuns la situația în care Municipiul Oradea trebuia să cumpere acel teren, dar în urma unei înțelegeri cu Primăria Biharia, Consiliul Local Biharia a aprobat un protocol de colaborare prin care comuna Biharia urmează să expropieze terenul pentru că este pe teritoriul ei, iar orașul Oradea urmează să finanțeze această expropiere. La finalul acestei proceduri, terenul va fi transferat orașului Oradea, iar de la orașul Oradea terenul va ajunge la statul român, pentru a se amenaja această zonă de servicii absolut necesară autostrăzii și nodului rutier.
Directorul ZMO Adrian Foghiş a precizat: „Obiectul principal al acordului între Primăria Oradea și Primăria Biharia este mutarea amplasamentului Spațiului de Servicii S3 de la km 61 la km 64, în apropierea graniței cu Ungaria. Acest demers presupune exproprierea unei suprafete de 3 ha”.
Vor urma procedurile de licitație, iar în paralel cu lucrările de la autostradă se vor face și lucrările de conectare a orașului Oradea și a zonei metropolitane la viitoarea autostradă.”
Comitetul director al Zonei Metropolitane Oradea a aprobat ieri toată această procedură. Țin să mulțumesc primarilor din zona metropolitană că au susținut cu toții acest proiect de conectare, care nu ajută doar orașul Oradea, ci tot județul Bihor și zona metropolitană, pentru că din această nouă legătură rutieră urmează să se poată ieși direct înspre Borș, înspre Sîntandrei și bineînțeles se va putea ajunge direct pe centura Oradea, în zona Calea Sîntandrei, de unde ai acces direct la Nojorid, la Sînmartin, la Oșorhei și în toată zona metropolitană”, a încheiat primarul Ilie Bolojan.