Noi reguli privind schimbul de date în cazul infracțiunilor rutiere transfrontaliere
Miercuri, Parlamentul European a adoptat regulile actualizate referitoare la schimbul transfrontalier de date privind infracțiunile rutiere, se arată într-un comunicat al Parlamentului European publicat pe site-ul http://www.europarl.europa.eu. Astfel, șoferii care vor încălca codul rutier în timp ce se află în alt stat membru UE nu vor mai putea scăpa de amendă. Regulile vor asigura un tratament egal aplicat șoferilor și o îmbunătățire a siguranței rutiere.
”Pentru a atinge obiectivul UE de a diminua cu până la jumătate decesele pe șosele, avem nevoie de instrumente mai eficiente de siguranță rutieră, cum ar fi această directivă care combate impunitatea. Desigur că cetățenii nu vor fi încântați să primească o notificare privind o infracțiune rutieră, dar trebuie să aprecieze că toată lumea va fi tratată egal în UE, indiferent unde este înregistrată mașina”, spune raportorul Inés Ayala Sender. ”Directiva s-a dovedit deja un pas foarte eficient înainte pentru a combate impunitatea pe șoselele din UE. Șoferii străini vor fi mai atenți acum, știind că pot primi notificări privind orice infracțiune rutieră pe care o comit în străinătate”, mai explică ea.
Modificările aprobate de Parlament asigură o nouă bază legală (siguranța rutieră) pentru regulile privind schimbul de date, conform deciziei Curții Europene de Justiție din 6 mai 2014, care a stabilit că anterioara bază legală (cooperarea poliției) nu era corectă. Regulile privind schimbul transfrontalier de date guvernează modul în are statele membre UE schimbă între ele informații din registrele auto naționale pentru a găsi șoferii pasibili de amenzi pentru următoarele infracțiuni transfrontaliere: depășirea vitezei, lipsa centurii de siguranță, trecerea pe roșu, condusul sub influența alcoolului, condusul sub influența drogurilor, motocicliști care nu poartă cască de protecție, folosirea unei benzi interzise, utilizarea ilegală a telefonului mobil sau a oricărui alt aparat de comunicare, în timpul condusului.
Acordul are nevoie de aprobarea formală a Consiliului de Miniștri. Regulile prezente rămân în vigoare până la 6 mai 2015, pentru a permite modificarea bazei legale înainte ca noua directivă să intre în vigoare. Noile reguli se vor aplica și în Marea Britanie, Irlanda și Danemarca, în următorii doi ani.