Instituția Arhitectului Șef, din cadrul Primăriei Oradea, și-a prezentat raportul de activitate pe 2017
Reprezentanții Instituției Arhitectului Șef (IAS) din cadrul Primăriei Oradea, respectiv Arhitectul Șef al orașului, d-na Antonina Buruiană și directorul adjunct al IAS, d-na Adriana Lipoveanu, au susținut azi, 31 ianuarie 2018, o conferință de presă în care au prezentat raportul de activitate a instituției pe anul 2017.
În deschiderea conferinței de presă, Antonina Buruiană, arhitectul-Șef al orașului, a prezentat structura instituție pe care o conduce, precizând că aceasta are în componență: Biroul GIS, Compartimentul Gestionare Date, Serviciul Autorizări Construcții, Compartimentul Autorizări Rețele, Compartimentul Finalizări Construcții și Compartimentul Urbanism și Avize.
În ceea ce privește dinamica pe tipuri de acte emise, Arhitectul Șef a precizat: „Se constată o creștere a numărului certificatelor de urbanism cu cca 16% față de anul trecut, o creștere a numărului autorizațiilor de construire cu cca 19% față de 2017 și o scădere cu 18 procente a autorizațiilor de desființare. Datorită modificărilor Regulamentului Local de Urbanism aferent PUG, precum și a eficientizării procesului de autorizare și standardizării procedurilor de lucru, observăm că s-au diminuat semnificativ numărul reclamațiilor.”
În ceea ce privește numărul solicitărilor pentru emitere în regim de urgență, acesta și-a continuat trendul crescător, actele emise în regim de urgență în anul 2017 crescând cu 32% față de anul 2016. De asemenea, obiectivul pe care și la propus IAS pe anul 2017 de a scurta perioadele de emitere și pentru regimul normal, la 7 zile penru cerificatele de urbanism, respectiv de 15 zile pentru autorizațiile de construire, s-a îndeplinit în marea majoritate a cazurilor.
În anul 2017 au fost înaintate spre analiza și aprobarea Consiliului Local Oradea un număr de 40 de documentații de urbanism: 22 de PUZ-uri și 17 PUD-uri.
În continuarea conferinței de presă, directorul adjunct al IAS Adriana Lipoveanu a vorbit despre valorificarea potențialului ambiental al malurilor Crișului Repede prin realizarea unității de alimentație publică cu terasă și remodelarea spațiilor publice adiacente pe locația situată la intersecția Podului Sf. Ladislau cu str. Emilian Mircea Chitul și str. Ady Endre, precizând că pentru acestă locație s-a emis deja autorizație de construcție, urmând ca în acest an să înceapă lucrările.
Directorul adjunct Adriana Lipoveanu a vorbit și despre refacerea zonelor publice cu impact major asupra vieții și imaginii urbane, precizând că în anul 2018 Instituția Arhitectului Șef își propune să continue proiectele de amenajare a spațiilor publice importante din oraş, după cum urmează:
– Proiectul de reabilitare a Pasajului Madach;
– Proiect privind amenajare piațetei peste parcarea subterană – str. Independenţei;
– În cursul anului 2017 s-au finalizat lucrările pentru statuia lui Ion I.C. Brătianu, amplasată în Parcul Brătianu și au fost lansate caietele de sarcini pentru lansarea de concursuri de soluții, pentru care depunerea ofertelor se va realiza în luna ianuarie 2018, astfel: amplasarea ansamblului statuar Podul Centenarului Oradea; lansarea concursului de soluții pentru statuia marelui om politic Iuliu Maniu, care va fi amplasată lângă Catedrala Greco-Catolică Sf. Nicolae;
– Realizarea următoarelor zone pietonale – centre de cartier: Piața Magnolia, str. Nufărului și zona pietonală din str. Alexandru Cazaban.
Tot în cursul anului 2018 se vor lansa alte două caiete de sarcini în vederea realizării următoarelor monumente de for public:
– ansarea concursului de soluții pentru statuile episcopului ortodox Roman Ciorogariu și a episcopului greco-catolic Dimitrie Radu, amplasate în Piața Unirii, în fața celor două catedrale;
– lansarea concursului de soluții pentru statuia renumitului arhitect orădean Rimanoczy Kalman jr., lângă Biserica romano-catolică „Baratok”.