Oradea: Modificări ale impozitelor, taxelor și tarifelor, propuse pentru anul 2018
Directorul executiv al Direcției Economice din Primăria Oradea, Eduard Florea, a susținut azi, 16 octombrie, o conferință de presă în care a explicat principalele modificări ale impozitelor, taxelor și tarifelor propuse pentru anul 2018, astăzi fiind și data de lansare în dezbatere publică a acestui proiect.
Urmează ca întâlnirea cu mediul de afaceri să aibă loc în intervalul 6 – 10 noiembrie 2017, în timp ce perioada stabilită pentru formularea propunerilor este 16 oct. – 24 nov. 2017. Data programată pentru dezbaterea publică este 23 noiembrie 2017, ora 16:00, iar cea stabilită pentru aprobare proiectului – 30 noiembrie 2017.
În deschiderea conferinței de presă, directorul Eduard Florea a spus: „În anul 2016, Codul Fiscal a îmbrăcat o altă formă, prin care autoritățile locale au căpătat mai multă independență, obținând competențe mai largi în ceea ce privește intervalele în cadrul cărora se stabilesc impozitele, posibilitatea majorării impozitelor cu 50% + 500%, acordarea de scutiri. Obiectivele politicii fiscale în 2018 rămân: predictibilitatea impozitelor și taxelor locale, păstrarea unei politici fiscale echilibrate și întărirea disciplinei financiare în colectarea impozitelor locale”.
În ceea ce privește noutatea anului 2018, Eduard Florea a precizat că aceasta constă în utilizarea impozitelor ca pârghie fiscală – atunci când pe lângă funcția tradiționala și comună tuturor impozitelor, aceea de mobilizare de venituri publice, îndeplinește și o altă funcție prin transformarea dintr-o plată neutră și amorfă într-un instrument de orientare și influențare.
În continuare, acesta a vorbit despre pârghiile fiscale locale în 2018, despre impozitele și taxele pentru companii și pentru cetățeni în 2018, despre taxele și tarifele Direcției Patrimoniu Imobiliar, despre tarifele Administrației Domeniului Public, dar și despre detaliile revizuirii zonării fiscale în 2018.
Pârghia fiscală va fi regăsită atât sub formă de scutiri/reduceri, cât și sub formă de suprataxare. Pe de o parte se încearcă stimularea anumitor activități, investiții, iar pe de altă parte de a le inhiba pe altele.
Ca și pârghii de stimulare, există facilitățile acordate pentru rezidenții din Parcul Industrial, există o schemă locală prin care beneficiază de facilități investitorii cu valori de construcție mai mari de 250.000 de euro și care creează cel puțin 5 locuri noi de muncă, există bonificația fiscală pentru plata integrală a impozitelor până la data de 31 martie etc.
Pentru anul viitor sunt pregătite două noi măsuri importante. Una dintr ele vizează modul de impozitare a teraselor de alimentaţie publică – unde se propune o formulă de taxare mixtă: fie cei care au astfel de amplasamente pot râmâne pe formula clasică, care presupune plata în lei mp/zi sau o formulă în care plătesc mp pentru întregul an, adică 150 lei/an, care ar acoperi undeva la 5 luni, 5 luni și jumătate din plata zilnică. Prin această măsură se reduce și birocrația, pentru că de fiecare dată când se amplasează/restrânge o terasă este nevoie de notificarea Primăriei.
O altă propunere vizează localurile de alimentație publică: dacă acestea dovedesc că au un anumit număr de activități culturale constante în anul anterior (muzică live, spectacole de teatru, stand-up comedy etc.) vor fi scutite de viza anuală, a cărei valoare minimă este de 400 lei/an, iar maximă de 2000 lei/an.
În ceea ce privește suprataxarea, deja există un pachet de măsuri pentru zona centrală care vizează continuitatea activității, iar pentru terenurile cu front stradal viran, dar construibile, se stabilește o supraimpozitare. Astfel, clădirile și terenurile pentru spațiile comerciale din perimetrul central, în care nu se desfășoară activități economice (spații neutilizate, închise) mai mult de 90 de zile calendaristice într-un an, se majorează cu 50%, începând cu anul următor constatării. „Această măsură a majorării impozitului pe teren dorim să o extindem și la terenurile situate pe arterele principale ale orașului”, a completat directorul Eduard Florea.
O altă prevedere pentru anul 2018 vizează creșterea taxei speciale pentru promovarea turismului de la 2% la 3% – taxă care se aplică pe valoarea tarifului de cazare. Această taxă se restituie de hotelieri primăriei, iar apoi se întoarce înapoi spre turism, regăsindu-se apoi în promovarea turismului din Oradea.
În ceea ce privește taxele de parcare nu sunt modificări.
Totodată, este prevăzută o creștere de 5 ori a taxei de racorduri/branșamente la persoanele juridice.
În ceea ce privește impozitarea clădirilor în funcție de destinația lor, rezidențială sau nerezedențială și având în vedere că taxarea clădirilor destinate activităților economice se face pe baza unui raport de evaluare, care în 90% din cazuri stabilesc o valoare mai mică decât valoarea locuinței, se propune aplicarea unei cote de impozit diferențiate în funcție de ceea ce arată raportul de evaluare: dacă raportul de evaluare stabilește o valoare mai mare decât valoarea locuinței, rămâne valoarea din raportul de evaluare, iar dacă acesta stabilește o valoare mai mică decât valoarea locuinței, se aplică o creștere de la 0,6 la 0,8% din valoarea rezultată din raportul de evaluare.